معرفی شهرستان بهبهان

موقعیت، وسعت و حدود جغرافیاییشهرستان بهبهان با وسعتی معادل 3195 کیلومترمربع در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد. این شهرستان از سه بخش تشکیل شده است:بخش مرکزی: متشکل از شهر بهبهان و حومه و دهستانهای دودانگه و تشان با وسعت 2086 کیلومترمربع
بخش زیدون به مرکزیت شهر سردشت، مشتمل بر دهستانهای سردشت، درونک با وسعت 990 کیلومترمربع
بخش آغاجاری با وسعت 119 کیلومترمربع
این دشت زیبا از طرف شمال وشمال شرقی به استان کهگیلویه (دهدشت و لیکک)، از جنوب به بخش زیدون، از غرب به آغاجاری و شهرستان امیدیه (جایزان) و از شرق به شهرستان گچساران محدود می‏شود.
ویژگیهای طبیعی
کوهها: در شمال دشت بهبهان رشته کوه خوئیز که بلندترین نقطه آن 1685 متر بر فراز تنگ شیخ و کوه حاتم با ارتفاع بیش از 2100 متر قرار دارد. در جنوب این دشت پازنان و دریزه کوه با حداکثر ارتفاع 600 متر در غرب آل‏کوه و زرد با ارتفاع حداکثر 785 متر و در شرق کوه رمه‏چر (احمد و محمد) با حداکثر ارتفاع 700 متر واقع شده است.
آب‏وهوا: اگر برای خوزستان با توجه به شاخص‏های جوی آن سه نوع آب‏وهوای بیابانی، نیمه‏بیابانی (کوهپایه‏ای) و کوهستانی در نظر بگیریم، بهبهان آب‏وهوای نیمه‏بیابانی یا کوهپایه‏ای دارد. حداکثر مطلق دمای بهبهان بیش از 50 درجه در تیر و مرداد و حداقل آن تا صفر درجه در آذر و دی می‏رسد.
رودها: شاید بتوان رمز موجودیت و حیات شهر بهبهان با دیرینه تاریخی‏اش را در دو شریان طرفین آن یعنی مارون و خیرآباد جستجو کرد.   

.

  وجه تسمیه بهبهان:
در وجه تسمیه بهبهان چند نظریه بیان شده است که مهمترین آنها:
بهو به معنای کوشک و کوشک عبارت است از قصر و عمارت عالی خارج از شهر گویند که در میان باغ و بوستانی قرار گرفته باشد و بهبهون یعنی بهترین کوشک.
بهبهو به فضای باز و جا و مکانی مناسب گفته می‏شود که عشایر و ایلات بخصوص در فصل بهار در آن موقتاً اطراق می‏کنند و چون این مکان از نظر جغرافیایی با تعریف دشت همخوانی دارد لهذا بهو یعنی دشت و بهبهو (بهبهان) یعنی بهترین دشت.
در غرب بهبهان کنونی (کوهپایه‏های زاگرس) جایگاهی وجود دارد که مربوط به بغ بغان یعنی خدای خدایان (عهد باستان) است که با گویش محلی بعبعو گفته می‏شود. این لفظ در اثر تکرار در طول زمان به بهبهو و سپس بهبهون یا بهبهان بیان شده است. (نظریه فوق صادق است.) 

پیشینه تاریخی بهبهان:
تاریخ بهبهان همواره و همه‏جا با تاریخ ارگان همراه بوده است و اساساً یکی محسوب می‏شود. شهر قدیمی ‏بهبهان(ارجان) بواسطه اشیاء بدست آمده در کشفیات باستان‏شناسی سال 1361 هجری شمسی تاکنون قدیمی‏ترین دوره تاریخی آن معلوم گردیده است که نشان از هزاره دوم پیش از میلاد مسیح دارد. گور مکشوفه کتین هوتران فرزند پادشاه ایلامی‏که در هزاره دوم پیش از میلاد مسیح سلطنت می‏کرده همراه با جام ارجان و حلقه قدرت، شوکت و عظمت فرهنگی و هنری ارجان را به نمایش می‏گذارد و با عرضه اطلاعات گرانبهایی ازتاریخ بهبهان را معلوم می‏دارد که این شهر قدیمی‏ چگونه از نشر فرهنگی بر تارک منطقه می‏درخشیده است. 

صنایع دستی بهبهان
بهبهان از قدیم‏الایام دارای صنایع دستی متنوعی بوده است که با برچیده شدن راسته بازار تحولات اقتصادی و ظهور مشاغل جدید اکثر آنها از میان رفته‏اند مهمترین آنها عبارت بودند از: مسگری، ورشوسازی، ساخت قلیان، ظروف سفالی، عبابافی، نمدمالی، لحاف‏دوزی، تولید کلاه نمدی، گیوه و ... از این میان تنهاعبابافی، نمدمالی، لحاف‏دوزی و گیوه‏دوزی باقی مانده است. 

معرفی اماکن تاریخی بهبهان:
دیوار و خندق اطراف شهر، مسجد جامع و راسته بازار، نارین قلعه (تخریب شده)، مقوم (از بین رفته)، آب انبار و برکه‏ها، بقعه بشیر نذیر، عمارت کلاه فرنگی (تخریب شده)، مجموعه ارجان گور مکشوفه کیدین هوتران)، مجموعه بکان (پل، حمام)، پل خیری مح خان (خیرآباد)، قلعه مدرسه (خیرآباد)، آتشکده چهارطاق (خیرآباد)، کتیبه تنگ تکاب، برجهای رضاخانی، خرابه‏های کلگه‏زار، کتیبه تنگ سروک 

 معرفی اماکن دیدن طبیعی بهبهان:
تنگ تکاب، تنگ بن، تنگ خوئیز، تنگ سروک، دره گرمابه، امامزاده شیرعلی، باغ بهو 

 معرفی اماکن غیرطبیعی بهبهان:
پارک جنگلی سلمان فارسی (جاده اهواز)، پارک جنگلی ارجان (جاده سیمان-نرگس‏زار)، اردوگاه شهید رجایی (جاده اهواز)، پارک ساحلی خارستان (جاده اهواز)، سد مخزنی مارون 

 اسامی‏اماکن مذهبی بهبهان :
امامزاده حیدر، امامزاده شاه‏میر عالی حسین، امامزاده شاه‏فضل، بی‏بی خدیجه، بی‏بی زبیده خاتون، بی‏بی‏صالحه‏بیگم، امامزاده ابراهیم، امامزاده شیرعلی، امامزاده ابوذر، سید فقه، آخوند ملاعلی بهبهانی 

حیات وحش و مناطق طبیعی بهبهان:
شهرستان بهبهان به علت واقع شدن در دشت و مجاورت با ارتفاعات رشته کوه زاگرس و بنادر جنوبی ایران و نیز واقع در گذرگاه چهار استان و برخورداری از رودخانه‏های پرآب مارون و خیرآباد و زهره دارای موقعیت خاص و مناطق ویژه‏ای است.این مناطق تحت نظارت مستمر پرسنل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهبهان بوده تا بستر مناسبی جهت حفاظت و ادامه حیات و بالندگی محیط زیست شهرستان بوجود آید. در این مناطق بکر و زیبا گونه‏های مختلف از حیوانات و پرندگان حمایت شده از قبیل کبک، تیهو، دراج، زنبورخوار، کل و بز و ... دیده می‏شود. 

محیط زیست انسانی ولزوم توجه به آن:
امروزه بعلت وجود صنایع مختلف نفت و گاز در اطراف شهرستان (زیدون و آغاجاری) و دیگر صنایع کوچک و بزرگ در مرکز شهرستان رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی از سوی صاحبان صنایع امری اجتناب‏ناپذیر است که در این رابطه نقش نظارتی محیط زیست شهرستان در کاهش میزان آلودگی‏های زیست محیطی بسیار مهم و موثر می‏باشد. 

منطقه گردشگری تنگ تکاب
این روستا در 20 کیلومتری شمال بهبهان، نواحی اطراف کارخانه سیمان و در نزدیکی سد مارون، در دامنه کوه تنگ تکاب واقع شده است. راه باریک و پرپیچ و خم کوهستانی ما را به این منطقه خوش آب و هوا می‏رساند که به طور کامل بر شهر بهبهان و رودخانه مارون که در پای آن جریان دارد مسلط است. مخصوصاً د ر شب  چشم‏انداز شهر بسیار دیدنی است. باغ‏های انبوهی در دامنه کوه واقع شده‏اند و هرکدام دارای چشمه و استخر می‏باشد. کوهستانی بودن، وجود مناظر زیبای طبیعی و دور بودن از هیاهوی شهر باعث شده است تا در همه فصول سال علاقمندان زیادی جهت تفریح و استراحت به این منطقه بیایند. کوهستانی بودن منطقه به دوستداران کوهنوردی و صخره‏نوردی امکان پرداختن به علاقه خود را می‏دهد. علاوه بر این از قلعه‏هایی به جای مانده که به حسن صباح نسبت داده می‏شوند و آن طور که در کتاب خداوند الموت آمده یکی از معاونان حسن صباح در این قلعه بر منطقه‏های خوزستان و فارس و کهگیلویه نظارت می‏کرده است. 

منطقه گردشگری خاییز
این روستا در شمال شرقی بهبهان در دامنه کوه خاییز و با فاصله حدود 22 کیلومتری از شهرستان واقع شده است.
روستا دارای تاریخچه طولانی از دوران پادشاهان ساسانی است و آثار آن عبارتند از سنگچینی‏های راه شاهی و همچنین سه آسیاب واقع در دهانه تنگ خاییز که رونق منطقه را تا قرون گذشته یعنی تا دوره‏های اسلامی‏می‏رساند.
جاذبه‏های گردشگری روستای خاییز عبارتند از:
امکان انجام فعالیت کوهنوردی، وجود گونه‏های جانوری در محیط کوهستان و وجود چشمه آب خاییز که از تنگ خاییز سرچشمه می‏گیرد. مهمترین عامل جذب گردشگران زیارتگاه امامزاده محمد می‏باشد.
این روستا در طول سال در ماههای اسفند تا اوایل خرداد دارای شرایط آب و هوایی مناسب می‏باشد و سرسبزی منطقه در این اوقات شرایط مناسبی جهت تفریح خانوادگی و دسته جمعی همشهریان فراهم می‏نماید. 

منطقه گردشگری پشکر
این روستا در شمال بهبهان و در نزدیکی سد مارون در پای یکی از کوههای رشته کوه تنگ تنکاب، میان کوه و دره‏ای به عمق 40 متر که رودخانه خروشان مارون در آن می‏گذرد، قرار دارد. در این روستا، باغ‏هایی از لیمو و نخل و نارنج در دو بخش شرق و غرب وجود دارد. همچنین در فاصله میان روستا و باغ‏های غربی حدود دویست متر تپه‏هایی وجود دارند که در ماههای پرباران سال از چمن و گل پوشیده می‏شوند. خانه‏های روستا گلی و قدیمی‏هستند و بافت قدیمی‏آن پلکانی‏شکل و زیبا و با وجود غیر مسکونی بودن هنوز قابل استفاده هستند.جاذبه‏های گردشگری این روستا عبارتند از:
الف – استعداد گردشگری این روستا بیشتر مربوط به بافت قدیمی‏‏وزیبای منازل آن است که هنوز هم سرپا و قابل استفاده هستند و همچنین نزدیکی آن به رودخانه پر آب مارون است. با این توضیح که می‏توان از این بافت قدیمی‏برای راه اندازی سفره خانه‏های سنتی استفاده شد. راه اندازی چنین سفره خانه‏هایی در پای کوه لطف و صفای خاصی دارد.
ب – ساحل رودخانه  و استفاده از فضای اطراف آن جهت شنا و ماهیگیری
ج- کوهستانی بودن منطقه این امکان را به دوستداران کوه و طبیعت می‏دهد تا به علاقه خود بپردازند.
د – جاده طولانی که بین کوه و دره است جهت پیاده روی و دوچرخه سواری مناسب است. 

کاوانسرای خیرآباد
بنای کاروانسرا (مدرسه) خیرآباد که با شماره 3840 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در 25 کیلومتری شرق بهبهان در روستای خیرآباد (قلعه مدرسه) با چهار قرن قدمت در سال 1089 ه.ق همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی، به دستور حسین علی خان زنگنه (حاکم ایالات بهبهان و کهگیلویه) ساخته شد.
وسعت این بنا که تماماً از آجر پخته و گچ ساخته شده است، در ابتدا 9943 متر مربع بوده و دارای قسمتهای مختلف از جمله مسجد، حجره برای معلمان، آشپزخانه، حمام و بازارچه بود، که هم اکنون تنها بنای اصلی مدرسه (حدود 2500 متر مربع) باقی مانده و آثار بقیه بناها از بین رفته است.
به دلیل اینکه از سال 1135 ه‏‏.ق که علمای اخباری در آن اقامت کردند، از این محل به عنوان برج و بارویی مستحکم جهت مقابله و مباحثه علمی‏با آیت‏الله وحید بهبهانی استفاده می‏کردند. از این زمان به بعد مدرسه خیرآباد به قلعه مدرسه معروف گردید. این بنا نماینگر خصیصه علم دوستی مردم بهبهان است. 

امامزاده اباذر
بقعه امامزاده اباذر در 40 کیلومتری جنوب بهبهان در بخش زیدون سردشت واقع گردیده است که با توجه به نقاشیها و مشبک‏کاریها و گچبری‏های به کار رفته در آن به کار استادکاران شیرازی به روزگار زند واوایل دوره قاجار شباهت دارد، از معدود بناهای این دوره است که به طور کامل تخریب و بازسازی نشده است.
این بنا که به صورت یک ایوان ساخته شده، در گذشته دو غرفه در طرفین ایوان سرتاسری داشته که دو گوشواره با روکاری آیینه کاری داشت. بر هر طرف ایوان پایه مناره و گلویی مناره با کاشیکاری و نقش یامحمد، یاعلی، یافاطمه، یاحسن و یاحسین باقی مانده است.
ایوان ورودی با گچبری‏ها و طاقچه نماها و کاشی‏های سبز و سیاه و سفید و زرد که کاشیکاری دوره قاجاری است، تزیین شده بود که در چند سال اخیر تخریب و بازسازی شده است. درون بقعه که زیر گنبد شلجمی ‏قرار دارد مقرنس‏کاری و آیینه‏کاری نفیسی از دوره قاجار دارد.  تفریحگاه احداث شده در محوطه امامزاده اباذر شامل فضای سبز ودریاچه می‏باشد که محل مناسبی جهت استراحت   و تفریح زائران محسوب می‏گردد. 

بافت تاریخی بهبهان
بافت تاریخی شهر بهبهان که قدیمی‏ترین منطقه بهبهان فعلی پس از ارجان است، به شرح زیر می‏باشد:
از شمال به خیابان شریعتی، از جنوب به خیابان گرایمی، از شرق به نحوی و ادامه آن به موازات مسیل آبخروار تا خیابان شریعتی و از غرب به خیابان پیروز منتهی می‏شود. خیابان عدالت و خیابان جوانمردی بصورت دو محور عمود بر هم از وسط این ناحیه عبور می‏نماید که خیابان وانمردی فعلی، سالها قبل به صورت مسیلی از وسط شهر می‏گذشته و حد فاصل بین دوقوم قنوات و بهبهان بوده است. مساحت کلی این منطقه حدود 146 هکتار است.
از دیگر ویژگی‏های این بافت وجود بیش از 84 مسجد، حسینیه و امامزاده در لابلای مکان مسکونی آن است. قدمت بیشتر خانه‏هایی که در بافت واقع شده‏اند به دوره‏های قاجار و پهلوی می‏رسند. از ویژگی‏های معماری این بناها می‏توان به وجود زیرزمین در اثر آنها وجود ایوان با ستونهای مدور، سردرهای قوسی به صورت نیم دایره و آجرکاریهای زیبا در نمای بیشتر آنها اشاره نمود. 

راسته بازار
این مجموعه که با شماره 3769 در فهرست آثار ملی ثبت گردیده در حال حاضر قدیمی‏ترین بازار شهر می‏باشد که در زمان گذشته مرکزثقل تجاری شهر بهبهان و حومه آن بوده است. این مجموعه که متعلق به دوره قاجار می‏باشد، دارای چندین راسته بوده که حرفه‏های مختلف در راسته‏های مخصوص به خود فعالیت داشتند. در حال حاضر تنها یک راسته از آن باقی مانده که از این قسمت باقی مانده است. برروی دیوار راسته باقی مانده دو کتیبه قرار دارد. مصالح به کار رفته در ساخت ابزار سنگ و گچ است و از ویژگی‏های آن می‏توان به سقف گنبدی حجره‏ها و کاربرد طاق و تویزه در پوشش سقف راسته‏ها اشاره نمود.مجموعه ارجان (شامل پل، حمام و قدمگاه) 

.حمام بکان
این حمام متعلق به دوره ساسانی و مرتبط با شهر قدیم ارجان است و در کنار رودخانه مارون در نزدیکی روستای امام رضا واقع شده است. معماری این بنا به صورت چهار ایوانی است که در حال حاضر به علت اینکه کف آن تا ارتفاع زیادی بر اثر ریزش سقفها و سنگهای کناره دره پر شده است، پلان آن کاملاً دیده نمی‏شود، یک قمست مربع شکل مرکزی است که چهارایوان در چهار جهت آن قرار داشته است. ایوانها که در روی چهار ستون قرار داشته‏اند با طاقهای جناقی به هم متصل شده و قسمت مرکزی سقف گنبدی شکل داشته که در حال حاضر ریخته است. 

پل امام رضا یا پل ارجان:
این پل که در کنار رودخانه مارون در نزدیکی روستای امام رضا (ع) و قدمگاه امام رضا (ع) واقع شده است متعلق به دوره ساسانی می‏باشد. این پل دارای دهانه ای طاق مانند در دست راست رودخانه باقی مانده است و چند پل و سنگفرش بستر زیر پل نیز در حول و حوش بالا و پایین دیده می‏شود. تمامی‏آثار به جامانده ساسانی است و از سنگ و ملاط گچ ساخته شده است. آثار پل کوچک دیگری پائینتر از پل بزرگتر دیده می‏شود. 

پل سفلائی ارجان:
این پل که در کنار رودخانه مارون واقع شده پهنائی برابر 13 متر داشته است. سمت غربی پل تقریباً سالم مانده ولی سمت شرقی که در معرض جریان آب قرار داشته به شدت آسیب دیده است. قسمتهایی که جریان آب به سوی آنها می‏آید از قسمتهایی که آب از آنها دور می‏شود باریکترند. بر دیوار میانی حفره‏هایی به پهنی 1/1 متر یا 95 سانتیمتر وجود دارد. در سمت غربی، این حفره‏ها بوسیله راههای 10/1 متری به هم مربوط می‏باشند. این پل می‏تواند بر مبنای پل علیائی خیرآباد قابل نوسازی باشد. شیب‏های درازی از جاده تا نزدیک آب وجود دارد و این جاده از روی پلی با یک قوس بزرگ عبور می‏نموده است. آثار این پل را می‏توان در ارتباط با ارجان در نظر گرفت. پس از نابودی این شهر دیگر دلیلی نداشت که از این نگهداری شود. آثار باقیمانده را باید حداکثر به اواخر دوره قبل از صفوی منسوب دانست. 

قدمگاه امام رضا (ع)
بنای قدمگاه امام رضا (ع) در کناره رود مارون در حدود 10 کیلومتری شمال شرقی بهبهان واقع شده است.
طبق آنچه که در بین مردم سینه به سینه منتقل شده، اینجا محل استراحت امام رضا (ع) در هنگام عزیمت به خراسان بوده است. قدمت بنا به دوره دیالمه می‏رسد که در دوه های بعدی تعمیراتی روی آن صورت گرفته است.
بنا شامل یک حیاط در سمت شمال است که ساختمان اصلی در قسمت جنوبی آن قرار گرفته است. این قسمت شامل یک بنای چهارگوش به ابعاد 15 متر در 17 متر می‏باشد که 6 ستون قطور آن را به صورت یک تالار ستوندار درآورده است. ستونها در دو ردیف موازی قرار گرفته‏اند. دو ردیف آن که شامل چهار ستون است و در غرب قرار گرفته‏اند به ابعاد 90/2 متر در 45/1 متر و دو ستون بعدی 60/1 متر در 30/1 متر می‏باشند.
بنا در گذشته و حال کاربری مذهبی داشته و محل زیارت اهالی اطراف می‏باشد. در صورتی که تحت حمایت میراث فرهنگی قرار گرفته و مورد مرمت قرار گیرد با توجه به قرار گرفتن در نزدیکی شهر قدیمی ارجان و آثار به جای مانده از حمام و پلهای ارجان می‏تواند عامل مهمی در جذب گردشگر باشد.
  

.

مجموعه فرهنگی، تفریحی و ورزشی خارستان
این مجموعه در شمال غربی بهبهان، در 3 کیلومتری جاده بهبهان- اهواز، جنب سنگ شکن گلستانی‏منش واقع است و فاز اول آن با وسعت 25 هکتار توسط شهرداری در کنار رودخانه مارون احداث شده است. نمای کلی این مجموعه بیضی شکل است و بیشه‏های طبیعی از انواع گون در مرکز آن قرار دارد و جاده آسفالتی اطراف این بیشه‏ها کشیده شده است. در ضلع شرقی آن دو راه فرعی وجود دارد که اولین راه به دریاچه که با وسعت 5/1 هکتار ساخته شده و بزرگترین دریاچه مصنوعی استان خوزستان می‏باشد و دارای امکانات قایق سواری است و دومین راه به چهار قلعه زمین فوتبال و والیبال ساحلی ( هر کدام 2 قطعه ) ختم می‏شود. ضلع غربی مجموعه موازی با رودخانه مارون است و میان رودخانه و پارک یک جاده ساحلی به طول 1100 متر کشیده شده است که در کناره آن، تعداد 140 سکو دایره‏ای شکل جهت استفاده خانواده‏ها ساخته شده است. امتداد این سکوها به بیشه‏ای زیبا و طبیعی ختم می‏شود که همچنان دست‏نخورده باقی مانده است.
در قسمت جنوب غربی پارک پیست دوچرخه‏سواری به وسعت یک هکتار ساخته شده است.
برنامه‏های در نظر گرفته شده برای این مجموعه طی سه فاز اجرا می‏شود و تا کنون فاز اول آن اجرا شده است. که به طور کلی شامل احداث دریاچه، زمین فوتبال ساحلی (2 قطعه)، زمین والیبال ساحلی (2 قطعه)، پیست دوچرخه سواری و احداث 140 سکو و خیابان سازی بوده است و فاز دوم شامل ساحل سازی و احداث سکوی ماهیگیری است

 تاریخ بهبهان

 

بهبهان ....  

بهبهان شهریست قدیمی که قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد بر می گردد تاریخ بهبهان همواره وهمه جا با تاریخ  ارگان همراه بوده و اساسا یکی  محسوب محسوب می شود گور مکشوفه کتین هوتران ٿرزند پادشاه ایلامی که در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح سلطنت می کرده همراه با جام ارگان و حلقه قدرت آن شوکت و عظمت ٿرهنگی و هنری ارجان را به نمایش می گذارد وبا عرضه اطلاعات گرانبها ئی از تاریخ بهبهان را معلوم می دارد که می دارد که این شهر قدیمی چنگونه از منظر فرهنگی بر تارک منطقه می درخشیده است شهر بهبهان (ارگان)در دوره هخامنشی بواسطه قرار گرفتن بر سر یکی از مهمترین راههای ارتباطی آن زمان یعنی راه که از لودیه در کنار دریای مدیترانه شروع می شده وشوش را از طریق ارگان با پاسا گارد متصل می نموده است از رو نق و اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است . معرف است که قباد ساسانی پدر انوشیروان شهر ارجان را بوسیله عدهای از اسرای رومی بازسازی و نو بنا کرد.آثار به جا مانده از دوره ساسانی که نشانه بیشتری از عظمت و شوکت شهر قدیمی بهبهان را در بر دارد عبارتند از آثار دو پل در بستر رودخانه مارون و کنار مسجد جامع که مهمترین آن پل بکان و بند بکان است همچنین آثار سومی در نزدیکی سد شهدا در جوار امامزاده جعفر وجود دارد.پایه مفرغی آتشدان ،کاسه سفالی ،تابوت مفرغی ،ساغر دو جداره ،گل نوشته با خط ایلامی ،دکمه از جنس طلا ،خنجر آهنی ،کوزه ازفلزی  آثار بجا مانده و کشف شده شهرستان بهبهان می باشد .اماکن متبرکه معروفشهرستان به شرح ذیل می باشد:امامزاده حیدر (ع)از نوادگان حضرت موسی ابن جعٿر (ع)و در مرکز شهر قرار دارد امامزاده ٿضل (ع) ٿرزند حضرت موسی ابن جعفر (ع)ودرمرکز شهر می باشندامامزاده میر عالی حسین (ع) فرزند حضرت موسی ابن جعفر (ع) ودر مرکز شهر می باشد امامزاده ابراهیم (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) ودر مرکز شهر می باشندامامزاده بی بی زبیده (س) معروف به دختر حضرت موسی ابن جعفر (ع) بوده ودر مرکزشهر قرار داردامامزاده جعفر (ع) از نوادگان حضرت امام موسی ابن جعفر (ع) ودر روستای قالند می باشندامامزاده شیر علی (ع)از نوادگان حضرت امام زین العابدین (ع) ودر روستای شیر علی می باشد امامزاده اباذر(ع)از نوادگان امام علی نقی(ع)در بخش زیدون می باشد .بقعه بشیر و نظیر که در آخر بلوار شهد بهشتی بهبهان قرار دارد سازمان تبلیغات اسلامی بهبهان در سال 1379 تاسیس ودر ساختمان دارالقرآن از پروژه های سفر پر برکت مقام معظم رهبری که در شمال شرقی شهر بهبهان میباشد قرار دارد ودر حال حاضر دارای سیستم کافی نت، سالن اجتماعات ،کتابخانه ،نوار خانه وغیره می باشد ضمنا یک نفر روحانی مستقر هم در سر دشت زیدون در ساختمان باغ هنرمتعلق به این سازمان انجام وظیفه می نماید .  

چگونگی پیدایش شهرستان بهبهان: برپایه اسناد ،شهرستان بهبهان سابق بر این بخشی از استان بزرگ و مهمی به شمارمی رفته که بنام ارجان در نوشته ها و آثار مورخین به ثبت رسیده است .استان ارجان (ارگان)در روزگاران هخامنشیان به گفته استرابو جزوخاک اوکسی ها بوده ودرزمان ساسانیان بنام قباد خردوارارگان نامیده می شود .شهر ارجان و نواحی متعلق به آن در مرز فارس و خوزستان قرار داده شده که امروز ویرانه های آن در چند کیلو متری شمال بهبهان دیده می شود. راه قدیمی دوره هخامنشی از ارجان عبور کرده و شوش را به استخر مر بوط میکرد .بهبهان مرکز کنونی شهرستان بهبهان که بخش بزرگی از آن با ارجان قرون وسطایی مطابقت دارد و در نیمه دوم قرن هشتم هجری جانشین ارجان گردید . 

 موقعیت جغرافیایی بهبهان: بهبهان در 30 درجه و 26 دقیقه عرض شمالی و 50 درجه و 16 دقیقه طول شرقی در منتهی الیه جنوب شرقی استان خوزستان واقع شده و بطور متوسط 320 متر از سطح دریا ارتفاع دارد . این شهر در دامنه جنوبی رشته کوههای زاگرس و بروی جلگه وسیع خوزستان بنا شده است.ارتفاعات مهم این شهرستان عبارتند از : کوه پس شانه به ارتفاع 3320 متر و و کوه سر دوک 2770 متر مهمترین رودخانه های این شهرستان رود مارون است که از کویر کوه وکوه لخت ده سر چشمه می گیرد .رودخیر آباد دومین رودخانه این شهرستان است.این شهرستان یکی از مراکز مهم تولید و بهره برداری نٿت و گاز است . علاوه بر پلایشگاه پازنان نیز در این شهرستان قرار دارد . مرکز شهرستان بهبهان شهر بهبهان است که 5/14 کیلو متر مربع وسعت دارد و بر اساس آخرین سر شماری جمعیتی معادل 195000 نٿر دارا است.  

طبقه بندی اقلیمی: بهبهان به سبب موقعیت جغرافیایی خود منطقه ای با آب و هوای نیم بیابانی که در آب وهوای استپی گرم قرار می گیرد . دمای شهر بهبهان در تابستان تا 50 درجه سانتیگراد می رسد و دوره گرما در آن 5 الی 7 ماه در سال طول می کشد و زمستانها ی بهبهان معتدل است. 

شخصیت های برجسته ارجان و بهبهان:    در ارجان و بهبهان علما و شخصیت های نام دار بر خاسته اند که شرح حال آنها ((آتب ترجم )) به ثبت رسیده است برای نمونه شیخ بزرگوار سدبن عبدالملک و قاضی القضات و نا صح الدین ارجانی از شهرستان ارجان وآقا محمد باقر بهبهانی معروف به استاد اکبر و آخوند ملا علی صاحب تفسیر بی نقطه قرآن و آخوند ملا محمد تقی و مرحوم فاضل از بهبهان می توان نام برد . درباره آقا محمد باقر بهبهانی نوشته اند :البهبهانی معلم البشر مجدد المذهب ٿی اثنا عشر معنی اش این است که آقا ی بهبهانی آموزگار انسانها و تجدید کننده مذهب در قرن 12 هجری است.دیگر علما بهبهان عبارتند از:    مرحوم آیت الله بهبهانی ، مرحوم آیت الله شیخ عبدالهادی مجتهدی ، مرحوم آیت الله مرتضوی ،آیت الله الشریعه ، مرحوم آیت الله مدرس بهبهانی و ...را می توان نام برد. 

مکانهای دیدنی وآثار باستانی: در ناحیه بهبهان آثار باستانی زیادی از دوران گذشته بر جا مانده که از جمله آنها سنگ نوشته های دوره عیلام در تنگ سورک و پل آتشکده فروزک (خیر آباد )مربوط به دوره ساسانی و پل بند بکان مربوط به دوره اسلامی در ارجان می باشد مناطق دیدنی شهر مرقد بارگاههای امامزاده ها و تٿریح گاههای بهاره آن دراز کوه واقع در جنوب ،نرگسزار در غرب بهبهان می باشد .پل کسری در 200 متری شرق راه بهبهان به امامزاده جعفر بر رودخانه تاب ساخته شده است و از بناهای زمان ساسانیان است .امامزاده حیدر (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) در جنب بازار چه میوه تره بار شهر داری در شمال بهبهان واقع شده و متعلق به سال 737 هجری قمری است امامزاده ٿضل (ع) ٿرزند امام موسی کاظم (ع) در خیابان نحوی فرعی مسجد بردی ودر سال 1276 قمری تجدید بنا شده.امامزاده شاه میر عالی حسین (ع) در کوی خروار ،خیابان جوانمردی متعلق به سال 709 قمری است.امامزاده ابراهیم (ع)در خ عدالت ،کوی سلطان مهراب واقع است امامزاده اباذر (ع) در بخش زیدون اطراف بهبهان واقع است بشیر و نذیر از آثار باستانی و تاریخی شهر بهبهان است که در جنوب غربی بهبهان واقع شده است .این اثر در زمان محمد شاه قاجار درسال 1295 یعنی در حدود 156 سال پیش بنا شده است .در اینکه این دو تن چه کسانی هستند و این مقابر متعلق به کیست عقاید مختلفی وجود دارد و سند درستی آنها مشخص نیست .این محل خصوصا در بهار دیدنی است و از رفت وآمد زیادی برخوردار است 

 شرح مختصری درباره نرگس زار و گل نرگس: نرگس زار بهبهان علاوه بر قدمت تاریخی آن از شهرت و معروفیت خاصی بر خوردار بوده است از جمله آثاری که نمودار طراوت سر سبزی این منطقه بوده گل نرگس سمبل و معرف فرهنگ اصیل آن مردم است ودر گذشته پیاز نرگس زاربه سایر استان حمل گردیده در حال حاضر نیز علاقمندان به این گل با علاقه ای وصف ناپذیر از سایر شهرستانها از جمله استان فارس و شیرازبا پیش خرید گل نرگس آن را به خارج از ایران صادر می نمایند .برماست که درحٿظ و نگهداری نرگس زار و توسعه آن درحد توان خود کوشیده و به این میراث گرانبها ارج واقعی بگذاریم.  

.

غارهای بهبهان: غارهای بهبهان  که تاکنون در منطقه بهبهان شناخته شده است تماما در یال جنوبی تاقدیس خوییز ایجاد شده   اند. این غارها عموما در آهکهای ضخیم لایه سازندآسماری به وجود آمده اند غارهای بهبهان عبارتند از :غار ده، غار آب کنارون ،غار بدیل

نظرات 14 + ارسال نظر
به عشق بهبهان 1387/01/19 ساعت 12:17 ب.ظ

په اهداف اصلی ته انجمن چه وبی . غیر اردوتو چه ه .
پتانسیل ایقد دانشجو کلی بالان وشای کمال استفاده بکنی.
بهی بهبهو حقیقتان گلسو کنیم.
؛ درود به همه ی اوشو که دلشو سی بهبهو متپی؛
روسی ای وقت شه که(هیت ریئسه ) زیتر اساس نامه تصویب کنن چون تا اونه نبو همی چنی بی هدف ته توریکی رو مکنی.
؛ جانم فدای سربلندی شهرم بهبهان؛

سلام 1387/01/19 ساعت 09:26 ب.ظ

کر چه ویلاگین

ی روزی اوچنی
ی روز ژیگولی

توضیحی هم نداری ؟

از بهبهان 1387/01/20 ساعت 09:15 ب.ظ

سلام.
کر هااااااااا اسه خوبی. ایتری بزی که مطلبا موضوع بندی وبیده تا اوسه که همه چی ته صفحه اصلی بی.

چی شد؟ 1387/01/24 ساعت 03:57 ب.ظ

سلام
چی شد این برنامه هایی که قرار بود اجرا کنید؟

انجمن رو فعال تر کنین دیگه

جدیدم 1387/01/26 ساعت 09:01 ب.ظ

سلام
من ورودی ترم بهمنم.
تازه از انجمن خبر دار شدم.

کار خوبیه

کجانی؟ نیسی؟ 1387/01/26 ساعت 09:11 ب.ظ

انگور قایم وبیده ای
بابا یه جلسه هنسی که همه بین
مامنم می شرکت کنیم

جدی 1387/01/28 ساعت 01:04 ب.ظ

سلام انجمن
چه خبر از انجمن؟
کجایی انجمن؟
از فعالیتهایی که قرار بود انجام بدین چه خبر؟

داستانیان 1387/01/28 ساعت 05:20 ب.ظ

قبل از ازدواج
پسر:آره دیگه نمیتونم بیش از این منتظر بمونم
دختر:میخوای من از پیشت برم؟
پسر:نه ! فکرش رو هم نکن
دختر:منو دوست داری؟
پسر:زیاد
دختر:آیا تا به حال به من خیانت کردی؟
پسر:نه.چرا چنین سوالی میکنی؟
دختر:منو مسافرت میبری؟
پسر:مرتب
دختر:آیا منو میزنی؟
پسر:نه این چه حرفیه. اصلا.
دختر:میذاری من درسم رو ادامه بدم؟
پسر:صد البته
دختر:غیر از من فرد دیگری رو هم دوست داشتی؟
پسر:به هیچ وجه! من از این آدما نیستم
دختر:میتونم بهت اعتماد کنم؟
بعد از ازدواج
متن رو از پایین به بالا بخوانید

Ali 1387/01/29 ساعت 12:14 ق.ظ

Salam
Age mishe be hiat reese begid be monasebate 12ordibehsht ye jashne bozorg bargozar kone va az asatide behbahani taghdir kone
In kar rabteye anjoman ba asatide behbahani ro
Bishtar mikone
...in mozoo arzeshe matrah shodan dar jalasat ro dare
.ya ali

بابا ایول به اهداف 1387/01/30 ساعت 12:02 ب.ظ

سلام
اگه به اهدافتون برسین خیلی خوبه
ما که تا الان بجز اردو چیزی از انجمن ندیدیم!!!

محمد رضا رفیعی زاده 1387/01/31 ساعت 12:29 ب.ظ

با سلام به همه ی عزیزان بهبهانی.....
از کسانی که لطف کردن و واسه پیشرفت هرچه بیشتر انجمن نظر دادن ممنونم.....
ولی یه سوال واسه خودم مطرحه که چرا کسی با اسم فامیل خودش نظرش رو نمی نویسه؟؟؟؟!!!!!!
ایشالا فعالیت های دیگر انجمن تابستان اجرا می شه.....

کللر تزوک گیر 1387/02/08 ساعت 02:38 ب.ظ

کر ول کنی ای گپایه
با رفتن به اردو به تمام این هدفا میرسییییم
تقی ظهوری رو هم دعوت کنین که بدون اون مجلس صفا نداره!
اصولا در جوامع سوسیال دموکرات یاها ههِ!!!!!
شعار هفته هم اینه:
کللر ها نمیمیرند حتی اگر بی تزوک بمانند

رویا 1387/02/10 ساعت 04:20 ب.ظ

بنظر میاد یه قسمتی از اهداف خیلی رویاییه!!!

بابا اینقدر سختش نکنین

واویلااااااااااااا 1387/05/08 ساعت 03:14 ب.ظ

با سلام و عرض تسلیت به همه بهبهانیای با غیرت مراسم تشییع جنازه پیکر پاک و مطهر یگانه مرد حق گوی شهرمان مرحوم حاج محمد جعفر گله دار زاده روز ۵ شنبه ساعت ۵ عصر از امامزاده حیدر شروع میشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد